Kadın sporcu üçlemesi

Beyin ve sinir sisteminde, kalp-damar sisteminde, kemik iliğinde, kan hücreleri ve fonksiyonlarında, kemik yapısında, kas ve bağ dokusunun yapısında ve de hormonal dengede ciddi sorunlara yol açabilmektedir.

Kadın sporcu üçlemesi

kadın sporcu sağlığı

Yarışmalı sporlarla uğraşan kadınların yağ dengesinin bozulmasının yol açtığı bir tablodur. Yağ dengesinin vücudun yapısal sürdürülebilirliğinin ve metabolik sürecin dengesinin sağlandığı düzeylerin altına indirilmesi bir çok sistem ve dokuda sorunlara yol açmaktadır. Beyin ve sinir sisteminde, kalp-damar sisteminde, kemik iliğinde, kan hücreleri ve fonksiyonlarında,  kemik yapısında, kas ve bağ dokusunun yapısında ve de hormonal dengede ciddi sorunlara yol açabilmektedir.  Bu sorunları en sık üst düzey kadın sporcularda görmekteyiz. Bu  sporcularda gördüğümüz bu soruna  kadın sporcu üçlüsü sendromu adını vermekteyiz.  Özellikle daha iyi atletik yapı sağlanmaya çalışırken vücudun dengesi alt üst olmaktadır. Bu hastalık tablosuna yakalanan kadınlarda yemek yeme bozukluğu, adetlerde düzensizlik ve tamamen kesilme ve kemik erimesi görülmektedir.

Yağ dokusu kadınlık hormonun asıl dönüşümün yapıldığı  yerdir. Bu dokunun azalması kadınlık hormon düzeyinin de azalmasına yol açmaktadır. Yağ dokusundan dönüşen , östrojen adını verdiğimiz bu hormon bir kadının sadece adet düzenini  ve cinsel fonksiyonlarına etki etmez.  Diğer taraftan aynı hormon kemik dokusunun yapılmasına ve damar sağlığının sürdürülmesi açısından da oldukça önemlidir. Bu hormonun azalması ciddi düzeyde kemik erimelerine ve damarsal problemlere yol açabilmektedir.  Yağ dokusunun normalden fazla azalmasıyla ortaya çıkan bu problemleri çözebilmek her zaman için kolay olamamaktadır.

Kadınlarda sağlığın korunmasında spor önerisi:

Bu öneri kişiden kişiye oldukça değişebilmektedir. Kişinin yaşına, daha önce spor yapıp yapmamasına, herhangi bir risk taşıyıp taşımadığına, kronik bir hastalığının bulunup bulunmadığına göre değişmektedir.  Bütün bunlar göz önüne alınarak, sağlık değerlendirmesinden geçmiş tamamen sağlıklı olan bir erişkin için hafif-orta düzey yürüyüşleri günde en az 30 dakika haftada da 150 dakika yürüyüş yapılmasını sağlık açısından daha güvenilir bulmaktayız ve önermekteyiz. Bu aktivitelerde bile herhangi bir şikayeti olan kişiler sağlık riskleri açısından ciddi bir değerlendirmeden geçirilmesi gerektiğini de hatırlatmak gerekir.  Ortaya çıkan en ufak şikâyetler bile önemsenmelidir.  Artık çok iyi biliyoruz ki, birçok hastalık sinsi ve çoğunlukla sessiz seyretmektedir.